Соціально-психологічна служба

#ПРАВИЛО «ПЕРШИХ 3 ХВИЛИН»

#шпаргалка для батьків

 Коли батьки в сім’ї починають виконувати правило “перших трьох хвилин”, то зауважують, що воно дуже багато змінює у відносинах з дітьми на краще.

Правило «перших трьох хвилин» полягає в тому, щоб завжди зустрічати дитину з такою величезною радістю, ніби зустрічаєте друга, якого не бачили вже багато, багато років. І не важливо, чи ви повернулися з магазину, в який вибігали за хлібом, прийшли додому з роботи або повернулися з відрядження.

❗Як правило, все, чим з вами хоче поділитися дитина, вона «видає» у перші хвилини зустрічі, саме в цьому і полягає важливість не прогавити цей час.

Правило “перших трьох хвилин” для батьків:

  •  забираючи дитину зі школи,  завжди присідайте на рівень її очей, обійміть її при зустрічі і скажіть, що ви за нею скучили.
  •  приходячи з роботи, відразу звертайте увагу на дитину. Роззувайтесь і біжіть за дитиною. У вас є декілька хвилин для того, щоб сісти поруч, розпитати про її день і вислухати. Потім уже підете їсти та дивитися новини. Якщо ви таким чином не звернете увагу на дитину, то вона ходитиме за вами весь вечір, вимагаючи спілкування, уваги, кохання.

❗Важлива не кількість часу, а емоційна близькість❗

‼ Іноді кілька хвилин душевної розмови значать для дитини набагато більше, ніж цілий день, проведений разом з вами, якщо думками в цей час ви були в іншому місці. Те, що ми весь час поспішаємо та стурбовані, точно не зробить наших дітей щасливими, навіть якщо ми вважаємо, що робимо це заради них та їхнього добробуту.

❗Для батьків та дітей вираз «час разом» має різне значення.

  •  Для дорослих достатньо, щоб діти просто знаходилися поряд з ними, коли вони роблять щось вдома або йдуть до магазину.
  •  Для дітей поняття «час разом» – це дивитися очі в очі, коли батьки сідають поруч, відкладають мобільні телефони, виключають думки про сотні своїх проблем і зовсім не відволікаються на сторонні справи. Дитина ніколи не довіриться, якщо відчуває, що у пріоритеті у батьків у момент спілкування є щось важливіше, ніж вона.

❗Звичайно, не завжди у батьків є час на спільну гру з дітьми, але в такі хвилини робіть тільки те, що хоче дитина. Не треба пропонувати їй ваші варіанти вільного часу. Час швидкоплинний, і ви не встигнете схаменутися, як ваші сини та дочки подорослішають, тому не втрачайте часу і починайте будувати довірчі відносини з ними вже зараз.

Якщо відчуваєте, що самостійно вам важко справлятися з життєвими обставинами, не нехтуйте професійною допомогою. Інтернет-платформа психологічної допомоги «Розкажи мені» працює цілодобово. Для отримання допомоги потрібно коротко описати свій запит і надіслати заявку через сайт tellme.com.ua. Консультації проводяться БЕЗКОШТОВНО в режимі онлайн.

https://tellme.com.ua/

КУДИ ЗВЕРТАТИСЯ ПО ДОПОМОГУ В РАЗІ ПРОЯВІВ НАСИЛЬСТВА

У попередніх публікаціях ми розглядали найпопулярніші міфи про домашнє насильство. Якщо ви стали жертвою насилля, наступна інформація буде корисною для вас.

  ПРАВООХОРОННІ ОРГАНИ (ПОЛІЦІЯ)

Ви можете викликати поліцію за номером 102 або звернутися особисто до райвідділу та написати заяву.

   Правоохоронці можуть, зокрема, винести кривднику терміновий заборонний припис, надати пораду щодо подальших дій та наявних надавачів послуг, а також скерувати вас (разом із дітьми) до убезпеченого притулку для постраждалих осіб.

   ГАРЯЧІ ЛІНІЇ ДЛЯ ПОСТРАЖДАЛИХ ВІД ДОМАШНЬОГО НАСИЛЬСТВА

Урядовий контактний центр — 1547 (з мобільного або стаціонарного).

  Інформаційна консультація, психологічна підтримка, реєстрація відповідного звернення до державних органів. Цілодобово і безкоштовно.

  НАЦІОНАЛЬНА ГАРЯЧА ЛІНІЯ З ПОПЕРЕДЖЕННЯ ДОМАШНЬОГО НАСИЛЬСТВА — 116 123 (з мобільного) або 0 800 500 335 (зі стаціонарного)

  Цілодобово, безкоштовно, анонімно. Інформаційна, соціально-психологічна та юридична підтримка.

  Ви також можете отримати психологічну допомогу, залишивши свій запит та коротку заявку через сайт https://tellme.com.ua/

Інтернет-платформа  психологічної допомоги «Розкажи мені» працює цілодобово. Консультації проводяться БЕЗКОШТОВНО в режимі онлайн.

Ігри зі смертю у дітей: що це і хто цим керує?
Смертельні ігри мають багато назв, але їх результат один – закінчене життя та зламані горем рідні, які не розуміють, що змусило дитину вкоротити собі віку. Всі вони схожі: потрібно провести певний перелік шаблонних дій, в кінці яких на гравця чекає суїцид. Що змушує сучасних дітей та підлітків цікавитися такими страшними розвагами? В першу чергу, відірваність від реального життя. Якщо ще 20 років назад діти гралися на вулиці, мали спільні інтереси, про щось мріяли, мали певну мету, то на сьогоднішній день картина зовсім протилежна. Всі заховалися за екранами гаджетів, а кращим другом підлітків став Інтернет. Окрім корисної інформації, вони знаходять купу шок-контенту, який формує їх світогляд.
Не відстають також телебачення та книги. Найбільш високі рейтинги у тих видань та фільмів, які представляють мікс жорстокості, ефектності та гри на нервах. Для підлітків спеціально створюються кіношні продукти «Видалити з друзів», «Додати у друзі» та ін. – які, окрім одноманітного сюжету,  не несуть жодної розумної думки. Другим фактором можна назвати вічну проблему батьків і дітей. Ні для кого не буде таємницею, що зараз батьки все менше уваги приділяють своїм чадам, та все менше з ними проводять часу. Не знаходячи розуміння в сімї, дитина шукає її у віртуальному середовищі.
Велику роль відіграє свого роду загадковість, містифікація, характер змови. Дітям цікаво гратися у те, що позиціонують у медіа, як небезпечну гру, сповнену загадкових символів. Їм здається, що публічна смерть зробить їх героями в очах оточуючих та змусить про них говорити.

«Синій кит»  

А також «розбуди мене о 4:20», «хочу в гру», «я в грі», «тихий будинок», «F57». Одна з найпопулярніших ігор зі смертю. Спочатку підлітка зацікавлюють, потім «беруть на слабо», а потім залякують і шантажують. Вийти з цієї групи досить складно. Багато завдань носять компрометуючий характер, наприклад, потрібно надіслати своє фото в оголеному вигляді. Далі починається шантаж: якщо не виконаєш наступне завдання, це побачить вся школа. Дитині страшно, вона стає заручником чужих завдань, втрачає своє Я, живе одним днем – і п’ятдесятим, який має завершитися самогубством.

Хоча за іншою версією, «сині кити» з самого початку були вигадані для того, щоб знайти підлітків з суїцидальними настроями та вберегти їх від страшного кроку. ЗМІ ж нібито подали у маси свою інтерпретовану версію, яка, на жаль, знайшла своїх безумних послідовників та фанатів. Але ця версія виглядає занадто екзотично, щоб бути правдивою.



«Собачий кайф»  

А також «сьоме небо», «космічний ковбой», «гестапо». Суть полягає в удушенні самого себе за допомогою хустини або коли інша людина давить тобі на грудну клітину. Мета – навмисно перекрити повітря, щоб при втраті свідомості викликати стан ейфорії, «потрапити в астрал» чи «інший світ».
На жаль, діти не завжди можуть правильно розрахувати хід подій і наслідком може стати летальний кінець. Серед підлітків існує міф, що той, хто не пробував «собачий кайф» – просто невдаха, «лузер». Але кожен міф, як відомо, має конкретного автора. То хто і навіщо це вигадав? Шрамування В уявленні молоді, шрамування набагато крутіше за тату, тому що наноситься кров’ю, а не фарбами. У свідомості це асоціюється зі сміливістю та здатністю протистояти болю. Крім того, з часом шрами загоюються і можна вирізатинові «візерунки». Для цього використовуються леза, ножиці, ножі, скальпелі.



«Біжи чи помри»  

Суть небезпечної розваги полягає у раптовому перебіганні дороги перед транспортом, що рухається (авто, електричкою, потягом та ін.).


«Рожева фея»

Існує помилкова думка, що суїцидальними іграми захоплюються лише підлітки. Ні! Подібні криваві квести вже придумали і для дівчат до 12 років. На зміну «синім китам» прийшли «рожеві феї». Досить диявольська назва, адже кожна маленькадівчинка мріє стати феєю.


Постраждати від «Рожевої феї» може не лише дитина, а й інші члени родини, та навіть сусіди. На відміну від підлітків, мала дитина не ставить собі за мету припинити життя. Вона просто не знає, що ця забавка може їй дорого обійтися. Для неї це просто гра, яка її захоплює.



Руфінг та паркур
Не випадково екстрім виділено в окрему категорію. Він не має так вже багато спільного з самогубствами, проте так само може бути смертельною розвагою. З настанням тепла молоді хлопці в пошуках адреналіну стрибають на проїжджаючі автомобілі, потяги, електрички, підіймаються на мости, дахи будинків, електричні стовпи.

Щасливчики залишаються живі та здорові. Невдахи ж стають інвалідами, або їх доводиться відшкрібати від асфальту…



«Зникни на 24 години»

Підліток має просто зникнути на 24 години від родичів та друзів, не відповідати на телефонні дзвінки. Якщо у нього вистачить розуму – родина юного волоцюги нічого не втратить, окрім зіпсованих нервів. На мою особисту думку, ці придуркуваті розваги з’явилися від явного надлишку вільного часу і недостачі розумового розвитку. Більшість молодих людей не ставить собі за мету покінчити життя самогубством. А різні хеш-теги, пости, коментарі, присутність у підозрілих групах пояснюється серед підлітків просто: це модно! це прикольно!

Хто за цим стоїть?

За даними поліції, лише за минулий рік заблоковано доступ до понад 1000 груп смерті, які стрімко поширюються в соціальних мережах. Деякі підлітки, заплутавшись у своїх думках, таки здійснили самогубство… Кому це потрібно? І для чого? Відомо, що «наставники», які штовхають дітей до суїциду – це абсолютно завжди дорослі люди. Версія, що таким чином інші діти намагаються помститися ровесникам-кривдникам – не витримує жодної критики. Але навіщо??? Злочинці змушують дітей вчиняти самогубство і знімати це на відео – щоб потім продавати цей кошмарний продукт у «темному Інтернеті». Куратори – психічно (а часто й фізично) неповноцінні люди, які таким способом просто… самостверджуються.





ЯК ПОДОЛАТИ СТРЕС, ПЕРЕБУВАЮЧИ В УКРИТТІ

Є кілька речей, яких варто навчитися, щоб краще справлятись із стресом, ховаючись в укритті.

     1. Пристосування та зосередження на тому, що ви можете контролювати, а не на тому, чого змінити вам не під силу.

Щоб почуватися краще — думайте про те, що можливо  зробити «тут і зараз».

     У моменти активації частин мозку, які відповідають за прагнення та пошук того, що може піти нам на користь, — відбувається своєрідне перемикання й відволікання від страху та паніки.

     2. Навчитися мріяти.

   Під час Другої світової війни було виявлено, що дуже корисно концентруватися на тих справах, які плануєте виконати одразу після завершення війни.

•Подумайте, що робитимете, куди поїдете, чого навчитеся, що збудуєте, з ким зустрінетеся…

  Мріяти в часи тотальної невизначеності дуже складно, але, якщо ви ховаєтеся в укритті, важливо не фіксуватися на своєму страху, бо сіяння паніки — один із різновидів зброї, яку використовує ворог.

•Адже страх зазвичай приносить набагато більше страждань, ніж нам здається. Ви не можете вплинути на хід бомбардувань, проте — можете працювати над своїм самопочуттям і прокачувати навички стресостійкості.

3. Знаходячись в укритті, контактуйте з іншими людьми.

•Бавтеся з дітьми. Згадайте ігри, як-от «Слова», «Крокодил», «Хто я», та запропонуйте пограти іншим або членам своєї родини.

•Якщо у вас нема ніякого бажання з кимось спілкуватися — встановіть на телефон додатки з кросвордами або тетрісом.

4. Звертайте увагу на присутніх. Можливо, комусь знадобиться  допомога або підтримка.

5. Обов’язково пийте воду в достатній кількості.

6. Опануйте нескладні дихальні техніки й використовуйте їх, коли є нагальна потреба знизити рівень тривоги.

          Наркотики і діти, що потрібно знати батькам

Наркотики – це речовини, які спричиняють отруєння організму, призводять до психологічної та фізичної залежності, послаблюють волю, шкодять здоров’ю людини, скорочують її життя. Систематичний вжиток наркотику, як правило, викликає потребу у збільшенні доз.

Часто батьки підлітків звертаються з питанням, як зрозуміти чи приймає дитина наркотики. Зараз у багатьох засобах масової інформації можна знайти список «ознак наркотичної залежності». Однак більшість цих методів відносяться до досить пізньої фази залежності. І такі симптоми як, наприклад, неадекватне збудження або загальмованість, широкі чи вузькі зіниці незалежно від освітлення, порушення мови і рухів, зниження больової чутливості і т.п. кажуть, як правило, про те, що проблема вже сильно запущена.

Рання ознака можливої наркоманії – будь-яка кардинальна зміна способу життя вашої дитини. Наприклад, він їв багато – почав їсти мало, або навпаки; був товариським – став замкнутим; лягав спати пізно – тепер лягає рано і т.п. Якщо у нього змінилися інтереси, захоплення, пристрасті, характер… Звичайно, для цього треба добре знати, як і чим живе ваша дитина. Спостерігайте за поведінкою своєї дитини!

Ознаки вживання наркотиків на ранніх стадіях, які повинні привернути вашу увагу в першу чергу:

Різкі перепади настрою, ніяк не пов’язані з реальною дійсністю, яка оточує вашу дитину. Наприклад, веселість і енергійність швидко змінюються апатією, байдужістю, небажанням нічого робити. І ці цикли не пов’язані з успіхами чи неуспіхами в школі, з друзями, вони ніби самі по собі.

   Зміна ритму сну: дитина протягом дня може бути сонлива, млява, повільна, а до вечора, прийшовши з прогулянки, проявляє енергійність, бажання що-небудь робити, не засинає вчасно. Ви можете бачити, що вона всю ніч безперервно займається комп’ютером, грає на гітарі, прослуховує музичні записи, а на другий день знову сонлива, загальмована.

    Зміна апетиту і манери вживання їжі, у дитини змінюється ритм їжі: він може цілими днями нічого не їсти, не потерпаючи від голоду, і раптом, прийшовши з прогулянки, з’їдає півкастрюлі борщу.

    Це фізіологічні зміни в організмі дитини, які Ви легко можете виявити. Але ви повинні знати, що ознаки можуть бути тільки основою для підозри. У першу чергу, ви повинні відверто поговорити з дитиною. Ця розмова дуже складна – і для вас, і для вашої дитини, – тому дуже важливо, щоб ви повелися правильно. Не кричіть, не закочуйте скандалів і не звинувачуйте її. Постарайтеся вести себе спокійно та виважено.

Якщо ж після розмови з дитиною ваші підозри не зникли звертайтеся за консультацією до фахівців. А ще ви можете запропонувати дитині провести експрес тестування на наркотики. Швидкі тести для визначення слідів наркотичних речовин у сечі дозволяють батькам вчасно виявити проблему вживання наркотиків підлітками. Для цього  достатньо порції мочі та 5-10 хвилин часу. Зміна забарвлення смужки на планшетці або тест-стрічці  свідчать про присутність наркотику.

Турбота та контроль з боку батьків, а також вміння дитини відмовити в сумнівній пропозиції  допоможуть уникнути їй ризикової поведінки та зберегти здоров’я

Абсолютно усі наркотики за походженням – отрута, яка вражає всі системи органів та тканин, а особливо нервову систему, мозок, статеву систему, печінку та нирки. Людина, навіть з самим міцним здоров’ям, при регулярному вживанні наркотичних речовим виживає не більше 10 років, більшість помирає набагато раніше, та навіть від перших доз!

У наслідок вживання наркотиків виникає захворювання – наркоманія, що призводить до глибокого виснаження організму людини, порушення його життєвих функцій.

Підлітковий період є непростим для підлітка, який постійно шукає себе. Водночас цей період – стан хронічних тривог для батьків, адже для життя та здоров’я дитини існує чимало реальних небезпек. Зокрема, підлітки належать до групи ризику стосовно вживання наркотичних речовин.

Поради для батьків

Проект психологічної підтримки “ПОРУЧ”

Проект психологічної підтримки “ПОРУЧ” Проект ПОРУЧ — це онлайн та очні групи психологічної підтримки для підлітків та батьків, чиє звичне життя зламала війна. Психологи працюють для того, щоб досвід кожного та кожної не залишився непереборною травмою на все життя. До роботи ПОРУЧ долучаються професійні психологи з навичками допомоги людям, травмованим війною, а також ті, хто готовий пройти підготовку і стати до надважливої у цей час роботи. Психологи ПОРУЧ допомагають не лише підліткам, а й батькам, адже саме батьки мають не лише дати ради собі, але й підтримувати своїх дітей. У рамках проекту працюють також групи підтримки для вчителів, які зараз продовжують працювати з дітьми і потребують підтримки. Це непросто, тож зайвої підтримки тут не буває. ПОРУЧ — спільний проект Міністерства освіти і науки України, Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ), Українського інституту когнітивно-поведінкової терапії та ГО «ВГЦ «Волонтер».      https://poruch.me/

Як і чим заспокоїти дитину у сховищі, якщо з собою нічого немає⁉

Зберігайте спокій! У вашої дитини є ви, ваші руки, голос, обійми і голос! Близька людина поруч – це найголовніше.

✔️ Якщо дозволяє простір зробіть разом з дитиною кілька простих вправ на розтягнення. Під час сильного стресу наші м’язи напружуються. Розтягнення допомагає розслабитися. Зняти не тільки м’язеву напругу, але і психологічну.

✔️ Зробіть із дитиною вправу «Зірочка». Найкраще її робити, коли дитина лежить у позі зірочки на спині. Якщо це не можливо, то дитина може стояти або сидіти. Потягніть за праву руку, тримаючи за кисть. Тягніть повільно, поступово збільшуючи зусилля. При цьому можна повільно рахувати вголос до 10. Потім аналогічно тягнемо ліву руку. Праву ногу. Ліву ногу. Дві руки одночасно (напрям вгору і трохи в сторони, зберігаючи позу зірочки). Дві ноги разом. Права рука + права рука (дотримуємось напряму). Ліва рука + ліва нога. Ліва рука + права рука (виходить діагональ). Права рука + ліва нога. Вкінці тянемо одночасно всіма руками і ногами (зірочка сяє). Якщо дорослих двоє, то один тягне за руки, інший ща ноги. Якщо дорослий один, то оберіть, наприклад, руки і попросіть, щоб дитина потягнулася кінчиками пальців ніг сама. Останній елемент, коли зірочка сяє, потрібно повторити тричі.

Ця вправа є дуже ефективною, коли дитина відчуває втому, виснаженість, неспокій. Дорослі теж можуть її робити. Тягнутися тоді потрібно самому за описаною схемою. Або попросіть вашу дитину вам допомогти. Дітям подобається бути корисними і пробувати себе у ролі дорослих.

✔️ Повільно і доволі сильно (але без больових відчуттів) прожмакайте своїми руками кожен пальчик і кожну кінцівку дитини. Натискайте достатньо сильно, щоб дитина отримала глибокі відчуття від м’язів та суглобів. Потім повільно прокрутіть усі рухливі суглоби. Глибокі м’язево-суглобні відчуття допоможуть дитині “заземлитися”, відчути себе тут і зараз, відчути своє тіло і контроль над ним.

ЯК СОЦІАЛЬНІ МЕРЕЖІ ВПЛИВАЮТЬ НА ПСИХІКУ ДІТЕЙ ТА ПІДЛІТКІВ

Дослідження британських учених виявили, що чим більше часу діти у віці 10 років проводять у соціальних мережах, тим більше погіршується їхнє психічне благополуччя в підлітковому віці від 10 до 15 років.

Психічне здоров’я

• Оскільки мозок підлітків ще розвивається, вплив великої кількості контенту в соцмережах може бути негативним і зашкодити майбутньому психічному добробуту.

Тривожність

• Молодих людей постійно закидують інформацією про те, що роблять їхні друзі, однолітки та кумири, через що вони можуть почуватися самотньо. І якщо їхні постинги не отримують достатньо «лайків» і коментарів, порівнюючи з їхніми друзями, підлітки можуть відчувати невиправдану, необґрунтовану тривожність та починають думати, що вони недостатньо хороші.

Проблеми зі сном

• Соцмережі спричиняють звикання, і підлітки можуть бути настільки захоплені постингом, що втрачають відчуття часу, через що можливі порушення сну.

Прийоми допомоги для запобігання шкідливому впливу соцмереж

• Обмеження використання соціальних мереж, особливо для молодших підлітків. Це допоможе захистити їхнє психічне здоров’я.

• Дотримуватися вказівок щодо соціальних медіа. На багатьох платформах соцмереж мінімальний вік для створення облікових записів на них становить 13 років. Якщо ваша дитина хоче створити обліковий запис у соціальних мережах до цього віку, поясніть їй, чому існують ці правила.

• Розмова про соціальні медіа. Почніть обговорення з дитиною соцмереж. Оцініть її почуття щодо цього — чи подобається їй користуватися ними, чи не викликає це в неї занепокоєння та тривожність.

• Будьте прикладом для наслідування. Подайте приклад дитині, відкладаючи телефон під час вживання їжі, обмежуючи тривалість свого спілкування в соцмережах і встановлюючи час щодня, коли ви взагалі не користуєтеся сучасними технологіями. Дитина зрозуміє вашу поведінку та матиме здоровіші взаємини із соціальними мережами.

• Допоможіть дитині організувати її акаунт — поговоріть з нею про те, чиї сторінки в соцмережах вона відвідує найчастіше і чому. Допоможіть їй стати фоловером людей, які є хорошим прикладом для наслідування, і заохочуйте підлітка відписуватися від облікових записів, через які вони почуваються погано.

Про позитивний вплив спілкування в соціальних мережах

• Дослідження та критичне мислення.

Інтернет надає доступ до багатьох інформаційних ресурсів, які допоможуть дітям і підліткам дізнатися багато цікавого й корисного. Це може стати у пригоді під час навчання у школі чи виші або для дослідження сфер інтересів. Також варто навчати дітей, як аналізувати інформацію, щоб вибирати надійні джерела.

• Зближення та спільнота.

Соціальні мережі можуть сприяти підтриманню зв’язків, дозволяючи дітям залишатися вдома, але водночас мати контакт з іншими членами сім’ї або друзями, які не живуть поруч.

• Самовираження.

Діти та підлітки можуть навчитися ділитися своїми думками в інтернеті, що є потужним інструментом для зміцнення впевненості. Вони можуть навчитися спілкуватися з іншими людьми та оцінювати інші погляди або думки, відмінні від їхніх власних.

• Творчість і дослідницькі інтереси.

У багато чому сучасні технології сприяють творчості та навчанню новим навичкам за допомогою спеціальних програм для різного віку.

Корисні психологічні вправи з дитиною вдома

У кожної дитини свій характер. Одні діти розкуті і товариські, інші замкнуті і скритні. Але і тим і іншим іноді потрібна психологічна допомога, щоб успішно спілкуватися з однолітками і дорослими, мати можливість самореалізуватися, повірити в свої сили, підвищити самооцінку і т.д.

У роботі психолога, який проводить дитячі тренінги завжди в скарбничці є кращі вправи, які працюють. Я хочу поділитися з вами вправами, які можна проводити вдома зі своєю дитиною. Вправи проводились на тренінгах для дітей 7-10 років. Вибрані вправи показали свою ефективність, знайшли активний відгук у дітей, дозволили дізнатися набагато більше, ніж було заплановано. Вправи спрямовані на краще розуміння власних дітей, поліпшення якості спілкування і емоційного фону в сім’ї.

Перша вправа називається «Ім’я».

Ім’я – це як би частина тебе. Для будь-якої людини звук її імені є найважливішим звуком людської мови. Саме цей звук повторюється протягом всього нашого життя і виділяє будь-яку людину серед інших.

Попросіть дитину намалювати квітку. У центр квітки вписати своє ім’я, на пелюстках – пестливі похідні від імені або сімейні прізвиська, внизу на стеблинці ім’я,  яким мама звертається до дитини, коли сердиться. Розпитайте свою дитину, яке ім’я найбільше подобається, хто її називає так? Яке ім’я не подобається? А що означає її ім’я?

Результат:

Поліпшення контакту, позитивні емоції, підвищення самооцінки.

Батько також отримує інформацію про те, хто для дитини є важливим в сім’ї, як дитина ставиться до членів сім’ї, що не подобається.

Крім цього, така вправа може стати початком дослідження значення імені дитини і імен всіх членів сім’ї, вивчення сімейного генеалогічного дерева))

 Що таке настрій, як зрозуміти, що засмучує дитину, і як краще підняти їй настрій, які методи регуляції будуть для неї краще.

Наступну вправу, про яку я хочу розповісти, ви можете провести вдома зі своєю дитиною, під час обговорення настрою і почуттів.

«Скриня того, що мене засмучує»

«Уяви, що тобі дали чарівну скриню, яку можна замкнути. Ти можеш покласти в цю скриню все, що тебе засмучує або сердить, і там це буде надійно замкнено. Нічого не може вислизнути з цієї скрині. Але коли тобі захочеться подумати про щось або вирішити, що з цим можна зробити, ти можеш дістати це зі скрині. А коли закінчиш – можна покласти це назад. Намалюй або побудуй свою скриню. Потім намалюй або створи зображення того, що тебе засмучує або сердить, і поклади їх у скриню ».

Поруч дитина малює скриню того, що її радує. Можна назвати її “Скринька щастя”. Уяви, що тобі дали чарівну скриньку. У цій скриньці можуть знаходиться тільки радісні речі. Ти можеш покласти в цю скриньку тільки те, що тебе радує, і там все це буде в цілості. Ти можеш заглянути в свою скриньку в будь-який момент, коли тобі потрібно підбадьоритися. Що ти покладеш в скриньку? Закрий очі і подумай про те, що приносить тобі радість і щастя. Намалюй свою скриньку щастя. Наповни її зображеннями того, що тобі подобається.

Стимулюйте наповнювати обидві скрині не тільки матеріальними радощами і прикрощами. Говоріть про почуття, відносини, дружбу і зраду. Це хороший привід до відвертої розмови

Результати:

Ви зрозумієте, мотиваційні потреби дитини, її ціннісні орієнтації, способи, за допомогою яких можна стимулювати дитину до навчання. Також в малюнках можна побачити, наскільки дитина креативна, незвичайна, орієнтована на унікальність, як вона передає інформацію і яке у неї мислення.

Галацан Татьяна

Під час повітряних тривог, коли чутно вибухи, дуже важливо підтримати дитину, аби уникнути вторинної психологічної травми.

Просимо вас:

1) залишатися в укритті;

2) майте під рукою воду, печиво чи якусь їжу, щось тепле, якщо буде треба зігріти дитину, повербанк (якщо є);

3) спробуйте заспокоїтися самі. Для цього можна виконати декілька дихальних вправ.

4) не читайте, будь ласка, новини в голос, пам‘ятайте – діти сприймають інформацію від дорослих ще і на емоційному рівні;

5) виконайте вправи з дитиною на заспокоєння. Почніть з дихальних вправ. Також допоможуть рухливі вправи (можна разом з дитиною пострибати, помахати руками та ногами, ніби стряхнути з себе воду, виконайте вправу кулак – долоня – стіл .

6) відповідайте на питання дитини спокійно, якщо вона дозволяє – обійміть її.

Арттерапевтична розмальовка для подолання стресових ситуацій у дітей під час війни

Міжнародний благодійний фонд Parimatch Foundation в Україні презентує новий продукт для дітей — терапевтичну арт розмальовку для подолання стресових ситуацій під час війни.

Проєкт з’явився за участі Інституту когнітивного моделювання, під авторством та методикою експерта — Вікторії Назаревич.

Розмальовка складається з 10 частин, кожна з яких допомагає дитині впоратися з різними емоціями. Знайти та безкоштовно завантажити арт розмальовку разом з відеоінструкцією і порадами від психолога можна на сайті: https://cutt.ly/9N8Oc31

 Відеогайди на сайті допоможуть орієнтуватися за яких умов та при яких емоціях дитині може знадобитись той чи інший розділ.

Комплекс вправ терапевтичної розмальовки розроблений та базується на принципах ігрової терапії, що дозволяє батькам самостійно допомогти дитині без додаткової участі психологів, коли вона перебуває у стресовому стані, охоплена страхом чи замикається в собі.

ТРИ ВПРАВИ, ЩО ДОПОМОЖУТЬ ПОДОЛАТИ СТАН ГОСТРОГО СТРЕСУ

💬«Техніка зупинки думок»

Ефективність цієї техніки визначається тим, що під час

правильного її виконання зміщується фокус уваги з потоку негативних думок, тим самим розбивається їхній перебіг та нормалізується емоційний стан.

Порядок виконання:

1️⃣ Зосередьтеся на потоці думок, які проходять у цю хвилину, тобто усвідомте їх (при цьому можна, якщо дозволяє ситуація, заплющити очі).

2️⃣ Зберіть всю свою волю в кулак, подумки уявіть кнопку стоп-сигналу чи шлагбаум.

3️⃣ Вголос, досить твердо, скажіть «стоп» і зупиніть потік думок.

⏰«Хвилинка релаксації»

•Розслабте куточки рота, потім — усі м’язи обличчя. Розслабте плечі. •Зосередьтеся на міміці лиця та положенні тіла: вони відображають ваші емоції, думки, внутрішній стан.

•Змініть «мову обличчя та тіла» шляхом розслаблення

м’язів і глибокого дихання, щоб люди навколо не помітили вашої напруги, стресового стану.

•Розслабляйтеся в будь-яких ситуаціях, як тільки відчуєте, що справи йдуть не так, як вам хочеться.

😤 «Метод мобілізаційного дихання»

Важливою складовою всіх видів розслаблюючих практик є вправи із глибоким диханням.

📌Саме використання вправ на глибоке дихання допомагає швидко знизити стрес різних рівнів.

А також є технікою, якою можна скористатися для того, щоб зняти емоційну та фізіологічну напругу від стресу в будь-який час.

Юлія Ворман, практичний психолог.